گام دوم انقلاب باید همراه با بازنگری اقتصادی باشد/ پیش‌بینی ما این است که روند بازار بورس مثبت است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی کسری بودجه در نظام اقتصادی کشور را یکی از دلایل شوک‌های ارزی خواند و گفت: دولت برای کسری بودجه باید برود، پول قرض بگیرد که این امر منجر به بروز مشکلات اقتصادی می‌شود.

کسری بودجه یکی از دلایل شوک‌های ارزی/ گام دوم انقلاب باید همراه با بازنگری اقتصادی باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نگاه کرمان دکتر محمدرضا پورابراهیمی در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد شهدا اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت اجتماعی شرایط مجلس با گذشته متفاوت است و نگاه جدیدی را شکل داده است.

وی بیان داشت: دولتی که ماه‌های پایانی خودش را طی می‌کند، مسیری را فراهم کرده که آن مسیر منتهی به شرایط کنونی کشور است، بخشی از این شرایط متاثر از فضای بیرونی و تحریم است و اینکه تحریم‌ها تاثیر خودش را گذاشته، شکی نیست، اما تاثیر آن شاید به ۳۰ درصد هم نرسد اما بخشی به علت سوءمدیریت به ویژه در بخش اقتصادی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت نگاه عالمانه‌تر و جهادی در بخش اقتصادی داشت، بخش عمده‌ای از مشکلات امروز قابل مدیریت بود.

مذاکرات به اندازه سرسوزنی تاثیر نگذاشت

پورابراهیمی از مشکلات اقتصادی امروز کشور از جمله شوک‌های ارزی پی در پی سخن به میان آورد و تصریح کرد: امروز با صراحت اعلام می‌کنیم، بخشی از مشکلات اقتصادی کشور تحت تاثیر این است که رفع مشکلات ایران را در خارج کشور می‌دیدند که در قالب مذاکرات بود.

وی متذکر شد: مذاکرات به اندازه سرسوزنی تاثیر نگذاشت و امروز این را می‌بینیم که ادعای دشمن در قالب مذاکرات مطرح می‌شود و آمریکایی‌ها پیرامون مذاکراتی که گستاخانه از آن خارج شده‌اند چه مسائلی را مطرح می‌کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم می‌پرسند آیا رفع مشکلات امروز امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: به عنوان کارشناس اقتصادی که سال‌ها در دانشگاه درس خوانده‌ام و درس داده‌ام، این را می‌گویم که با وجود خواست دشمن و فشارهای سنگین دشمن و تصمیمات غیرکارشناسی و ناکارآمد توسط دولت اما با اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته بعد از روی کارآمدن دولت بعدی در سال آینده از گردنه سختی که آمریکایی‌ها ایجاد کرده‌اند، عبور می‌کنیم، زیرا ظرفیت اقتصادی نظام جمهوری اسلامی بسیار بالاست، اما از آنها استفاده نکرده‌ایم.

پورابراهیمی افزود: دشمن تمام تمرکزش را گذاشته تا مردم را از نظام مایوس کند و نظام را ناکارآمد جلوه دهد و این خیانت بزرگی است که کسی به جای اینکه نگاه فکری را مورد خطاب قرار دهد، بیاید و اصل نظام، مجاهدت‌های امام راحل و یاران ایشان و رهبری را زیرسئوال ببرد و گام دوم انقلاب باید همراه با بازنگری اقتصادی باشد و اقتدار اقتصادی نظام را داشته باشیم.

اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰ اصلی‌ترین ماموریت کمیسیون اقتصادی

وی همچنین کسری بودجه در نظام اقتصادی کشور را یکی از دلایل شوک‌های ارزی خواند و تصریح کرد: دولت برای کسری بودجه باید برود، پول قرض بگیرد که این امر منجر به بروز مشکلات اقتصادی می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰ اصلی‌ترین ماموریت ما در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم که برای اصلاح ساختار باید جلوی آن گرفته شود.

پورابراهیمی عنوان کرد: ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور جزو شش دهک درآمدی بودند که سهام عدالت به آنها تعلق نگرفت و در مجلس یازدهم به این بحث ورود کردیم و این در حالی‌ست که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و ۲ میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند و بر اساس گزارش‌هایی که گرفتیم دولت هم سهام را دارد و امکان واگذاری هست و انشاالله که بتواند نهایی شود.

شفاف‌سازی درباره حواشی انتخاب وزیر صمت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون انتخاب رزم‌حسینی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: وقتی بحث کنار گذاشته شدن آقای رحمانی از وزارت صمت مطرح شد، رئیس جمهور چند نفر را برای وزارت صمت مطرح کردند، اما این موضوع گفته شد که می‌خواهند رای ندهند تا وزیر پیشنهادی مورد نظر خودشان رای بیاورد، اما عرض می‌کنم زمانی که مدرس خیابانی برای وزارت صمت معرفی شدند برای معرفی برنامه‌ها به کمیسیون اقتصادی آمد و با توجه به توضیحاتی که داد، ما حمایت کردیم.

وی بیان داشت: بنابراین ما علاقمند بودیم، مدرس خیابانی رای بیاورد، اما رای نیاورد و بعد از آن آقای رزم‌حسینی مطرح شد که انصافا وی در کرمان و خراسان رضوی تلاش‌های زیادی کرده است و همچنین در پایان دوره دوم دولت و به‌ویژه در این شرایط اقتصادی نمی‌آید مسؤولیت قبول کند، اما رزم‌حسینی آمد و ما هم مانند بقیه وزرای دولت برنامه‌های ایشان را دیدیم و اظهارنظر کردیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه از رزم‌حسینی برای حضور در استان کرمان دعوت کرده‌ایم، ابراز داشت: اولویت های استان در بحث مطالبه از رزم‌حسینی این است که مواجهه با ظلم سنگین به مجموعه‌های معدنی در استان کرمان صورت گیرد زیرا ظرفیت‌های معدنی که باید اشتغال فراوانی ایجاد کند به دلیل مشکلات ناشی از عدم مدیریت وزارت صمت دچار مشکل است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بزرگترین ذخایر سنگ معدن را در استان داریم اما قیمتی که سنگ آهن از کرمان توسط مجموعه تصمیم‌گیری کشور از این حوزه خریداری می‌شود معادل یک دوم قیمت صادراتی آن در کشور است و قیمت محصولات فولادی ۲۰ درصد بالاتر از صادرات است و مردم ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر می‌خرند.

پورابراهیمی گفت: سالانه ۵ هزار میلیارد تومان فقط از یک معدن در استان کرمان صرف شرکت‌هایی می‌شود که در کشور دیده نمی‌شوند و فقط ۹ درصد ظرفیت معدنی کشور اکتشاف صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اولویت ملی ما از آقای رزم حسینی وزیر صمت همانی ست که در کمیسیون اقتصادی هم به وی گفتیم، ابراز داشت: تنظیم بازار و مدیریت بازار با اولویت کالاهای اساسی درخواست نخست ما از وزیر صمت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار ساماندهی حوزه تجارت، رسیدگی به بحث‌های مربوط به صادرات  و تحول در ساختار مطالعات اکتشافات و صنایع معدنی توسط وزیر صمت شد.

وزیر صمت کرمان را تبدیل به قطب معدنی و صنعتی کشور کند

پورابراهیمی همچنین تبدیل استان کرمان به قطب صنعتی و معدنی کشور را اولویت استانی مطالبه از وزیر صمت خواند و تصریح کرد: باید اصلاح قیمت‌گذاری صورت گیرد و فولاد و مس اولویت اول ماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دو خبر خوب را هم اعلام کرد مبنی بر اینکه بزرگترین محدودیت در توسعه استان کرمان که منابع آب بود بعد از سال ها پیگیری و چهار پنج سال تلاش در استان در قالب انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان عملیاتی شد و خبر خوب دوم اینکه خط دوم انتقال آب با حضور وزیر صنعت و معدن و مدیران معدنی کلید می‌خورد و ۲٫۵ برابر ظرفیت موجود فراهم می‌شود.

وی بیان داشت: برای اشتغال در استان کرمان ظرفیت‌های خیلی خوبی را جلو می‌بریم و این در شرایطی‌ست که در گذشته به اندازه سر سوزنی فولاد تولید نمی‌کردیم و امروز کرمان قطب فولاد کشور شده است و این مسیر حرکت برای توسعه اشتغال جوانان است.

پیش‌بینی ما این است که روند بازار بورس مثبت است

پورابراهیمی همچنین درباره بورس اظهار داشت: بازار سرمایه ما یک بازار ریسکی‌ست و بدون اینکه اطلاعات کامل به مردم داده شود شاهد بودیم مردم فوج فوج به سوی بورس آمدند بنابراین انتظار این بود که برای مردم اطلاع‌رسانی اولیه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به علت عدم نظارت دولت بر بازار سرمایه بعضی از سهام‌ها افزایش زیادی پیدا کرد و امروز باید اقداماتی انجام دهیم که از ضرر و زیان مردم جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: به طور متوسط ۲۰ درصد ظرفیت تولید شرکت‌های بورسی نسبت به ماه گذشته و ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش ظرفیت تولید و فروش داشته‌اند و پیش‌بینی ما این است که روند بازار بورس مثبت است.فارس

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نمایش شور حسینی «ملت امام حسین(ع)» در حسینیه‌های سیار کرمان

د اکتبر 5 , 2020
حسینیه‌های سیار در حالی در شهر کرمان با محوریت شعار «ما ملت امام حسینیم» شهید سردار سلیمانی برپا می‌شوند که دست‌اندرکاران و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام سعی‌شان را می‌کنند تا شور و شعور حسینی را به خوبی به نمایش بگذارند. پایگاه اطلاع رسانی نگاه کرمان- مهسا حقانیت: حسینیه […]