برداشت محصولات جنگلی و مرتعی جنوب کرمان ملزم به دریافت مجوز است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: این منطقه با داشتن مراتعی در سطح یک میلیون و ۹۴۱ هزار هکتار و همچنین ۴۸۳ هزار هکتار جنگل دارای گیاهان جنگلی و مرتعی طبیعی بوده که برخی از این گیاهان به صورت دارویی،خوراکی،ادویه ای قرن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: این منطقه با داشتن مراتعی در سطح یک میلیون و ۹۴۱ هزار هکتار و همچنین ۴۸۳ هزار هکتار جنگل دارای گیاهان جنگلی و مرتعی طبیعی بوده که برخی از این گیاهان به صورت دارویی،خوراکی،ادویه ای قرن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمزه احمدی اضافه کرد: برخی با برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی علاوه بر آسیب به مراتع و درختان جنگلی موجب کاهش سطح و توان تولیدی و در نهایت نابودی این گیاهان می شوند.

این مقام مسئول در اداره کل منابع طبیعی حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری را از ارکان اصلی وظایف منابع طبیعی برشمرد و بیان کرد: بهره‌برداری از گیاهان دارویی مراتع، تابع ضوابط خاصی است و بهره‌برداری باید بر اساس یک طرح مدون انجام گیرد، در غیر این صورت بهره‌برداری غیر اصولی و بی‌رویه باعث تخریب و کاهش پوشش گیاهی، فرسایش خاکی و بادی، کاهش تولید اکسیژن و آب شیرین و در نهایت باعث تبدیل مرتع به بیابان می شود.

وی دلیل بیشتر بهره‌برداری‌های غیر مجاز را عدم آگاهی از نحوه برداشت و زمان مناسب دانست و افزود با بهره گیری از دانش بومی و آموزش های فنی می‌توان بدرستی از این نعمت خدادادی و بالا رفتن اقتصاد منطقه کمک کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه نباید به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی نگاه تجاری داشت بلکه اولویت نخست حفظ سرمایه اصلی یعنی همان درختان بنه و بوته‌های بادام کوهی است و در کنار حفظ و نگاهداری، درآمدزایی هم باید ایجاد شود، توضیح داد: اولویت بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع و اخذ مجوزهای لازم با بهره برداران طرح های مرتعداری یا دارای پروانه چرای دام، جوامع محلی، بهره برداران عرفی، تشکلهای مردم نهاد و فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی و کشاورزی است تا از این طریق انگیزه مشارکت ذینفعان اصلی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین گونه های گیاهان دارویی قابل برداشت از سطح مراتع و جنگل های جنوب کرمان آویشن، آنغوزه تلخ، زیره سیاه، بادام کوهی و بنه است، عنوان کرد: یکی از راه‌های ایجاد و ترغیب جوامع محلی این است که مراتع و جنگل‌ها را اقتصادی کنیم تا در معیشت و زندگی مرتعداران و جوامع محلی تأثیرگذار باشد و سبب افزایش درآمد خانوارها شود.

در پایان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، بر آمادگی این اداره کل در تهیه طرح های بهره برداری بصورت قانونی با اولویت های اعلام شده تاکید کرد.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۱۰۰ سوییت برای اسکان راهیان مکتب سپهبد شهید سلیمانی در کرمان احداث می‌شود

ی مه 1 , 2022
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه ۷۵ هکتار زمین به احداث اردوگاه سپهبد شهید سلیمانی در کرمان اختصاص داده شده است گفت: ۱۰۰ سوییت به منظور اسکان و اقامت راهیان مکتب سردار دلها به کرمان در این استان ساخته می‌شود.