توصیه های مهم علوم پزشکی جیرفت درباره تب کریمه گنگو

بیماری تب خونريزي دهنده كريمه كنگو مهمترين و گـسترده تـرين بيمـاري ويروسـي منتقل شونده از طريق كنه است و یکی از بیماری های مشترک بین انسان وحیوان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نگاه کرمان؛ روش هاي انتقال ويروس تب خونريزي دهنده كريمه كنگو به انسان: 🔸️گزش كنه يا له كردن كنه با دست برهنه🔸️تماس مستقيم با خون، ترشحات و بافتهاي حيوانهاي آلوده در حين ذبح و تميز كردن لاشه و خرد كردن گوشت تازه.🔸️تماس مستقيم با بيمار، تماس بـا خـون، بافـت ، استفراغ و ترشحات  بيمـاران باعث انتقال بيمـاري مـي شـود .

علائم بیماری در انسان : 🔸بیماران درابتدا  دچار علائم تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند.

اگر بیماری وارد فاز حاد شود، خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مثل سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی بروز می‌کند که اگر درمان مناسب انجام نشود، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

علائم بيماري در حيوانات :

آلودگي به ويروس تب خونريزي دهنده كريمه كنگـو در دام هـاي اهلـي و وحـشي فاقد علايم باليني مشهود و تنها با ايجاد واكنش تب همراه است

از خرید و مصرف گوشت دامی هایی که به طریق غیر قانونی وارد کشور می شوند و یا به صورت غیر بهداشتی ذبح و عرضه می گردند خودداری کنید.

از کشتار و ذبح دام درمحیط خارج از کشتارگاه خودداری گردد.

هنگام تماس با گوشت خون وترشحات دام های مشکوک از دستکش ووسایل حفاظت فردی استفاده کنید.

گوشت و جگر را پس از پخت کامل مصرف نمایید ویروس بیماری در فرآورده های دامی پس از پخته شدن به مدت ۱۵ دقیقه ودرحرارت ۸۵ درجه سانتی گراد از بین می رود.

گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، مصرف شوند.

با کمک دامپزشکی محل سکونت خود را نسبت به کنه زدایی دامها وسم پاشی محل نگهداری آنها اقدام کنید.

ازتماس مستقیم پوستی مخاطی با خون وترشحات آلوده دامی درحین ذبح یا زایمان دام پرهیز کنید.

کسانیکه درمحیطهای دامپروری و روستایی خصوصا” درفصول بهار وپاییز حضور دارندخود با استفاده از دستکش وپوشیدن لباس آستین بلند محافظت کنند.

از له کردن کنه بر روی پوست اکیدا” خودداری کنید.

انتهای پیام

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صرفه جویی در مصرف برق و درآمدزایی برای کشاورزان با ساخت نیروگاه خورشیدی در کرمان

س ژوئن 18 , 2024
برای صرفه جویی در مصرف برق و ایجاد درآمد پایدار برای کشاورزان فرصت ساخت نیروگاه خورشیدی در مزارع کشاورزی فراهم شده است.