نقش مهم جوامع محلی در صیانت از عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان

به گزارش پایگاه خبری نگاه کرمان؛معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: مطابق قوانین منابع طبیعی حفاظت از جنگلها و مراتع وظیفه اصلی و اولیه سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و به تبع آن ادارات کل منابع طبیعی است.

مهندس رحیمی نیا با اشاره به وسعت بالای عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان، افزود: از مجموع ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان بیش از ۹۵ درصد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.

مهندس رحیمی نیا ضمن اشاره به اینکه ۴۸۳ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی منطقه را جنگل و یک میلیون و ۹۴۱ هزار هکتار را مراتع تشکیل می دهند افزود: گونه های منحصر به فرد بنه، بادام ڪوهی، ڪیڪم ، ارس، ڪهور ایرانی، انواع آڪاسیا، ڪنار، گزروغنی، کسور، اسڪنبیل همچنین گونه منحصر به فرد انار شیطان یا گلپرڪ و همچنین در مناطقی از جبالبارز گونه ذخیره گاهی شیشم(جڪ) وجود دارد.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به غنای گونه های ذخیره گاهی جنگلی و مرتعی در جنوب ڪرمان می طلبد تمام اقشار مردم منطقه ارزش و اهمیت این گونه ها را درڪ ڪرده و در جهت حفظ و حمایت از آنها با تمام وجود تلاش ڪنند.

وی با اشاره به اینکه مردم منطقه از این مواهب ذی‌نفع و تمام سازمان‌های دولتی نیز در قبال آن مسئول هستند، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها باید در زمینه آموزش، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم نسبت به خطرات ناشی از وقوع آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های طبیعی اقدام کنند و همچنین مدام رفتارهای پرخطری که می‌تواند در عرصه‌های طبیعی منجر به آتش‌سوزی شود را به مردم گوشزد کنند.

مهندس رحیمی نیا جلب مشارکت‌های مردمی، استفاده از دانش و ظرفیت نیروهای بومی محلی را بسیار پر اهمیت و مؤثر در حفاظت از منابع طبیعی برشمرد و اظهار کرد: بهترین حفاظت کننده عرصه‌های منابع طبیعی خود مردم هستند که نقش اساسی و کلیدی در حفظ این مواهب الهی دارند.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

وزیر خارجه آمریکا: «فشار حداکثری» بر ایران بی‌نتیجه بود

ش فوریه 20 , 2021
وزیر امور خارجه آمریکا طی گفت‌وگو با شبکه «بی بی سی» تأکید کرد که سیاست «فشار حداکثری» به جمهوری اسلامی نه تنها نتیجه‌ای نداشت بلکه اوضاع را بدتر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نگاه کرمان به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونتی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده […]